Monday 3 December 2012

Vecka 17 idag

Idag går jag in i vecka 17 och jag mår okej. Det är jobbigt att må illa och att sova så himla dåligt, få halsbränna och ha huvudvärk.

Men jag orkar med lite saker i alla fall. Jag orkar laga mat, om än enkel sådan, och jag orkar städa en del och i helgen har jag dessutom orkat julpynta lite. Det hade jag aldrig kunnat tro för några veckor sedan.

Vi har massor med mat och godsaker hemma som jag tycker jättemycket om och längtar efter att äta, men så fort jag skall ta mig en tugga säger det bara stopp och det enda jag kan få i mig är grekisk naturell yoghurt, tomater med salt och så knäckemackor med ost, vilket inte är så jätteroligt.

Magen växer och i övermorgon skall jag till min barnmorska igen, och jag hoppas att det blir lite mer givande den här gången. Drömmen hade ju varit att få lyssna på hjärtljud vid något tillfälla innan nästa ultraljud, för att höra så allting är bra innan jag med säkerhet kan känna Barnis röra sig. Ultraljudet är inte förrän om en månad, nämligen.

Men visst känner jag lite fladder då och då, framförallt när jag lagt mig ner på kvällen. På gott och ont. Det är trevligt, mysigt, häftigt och fantastiskt att känna Barnis där inne, men för en orolig mamma som mig är det också obehagligt de dagar jag inte känner något, även om jag vet att det är fullt normalt så här tidigt.

Jag kan inte ha mer än något par byxor längre, för alla andra trycker obekvämt på magen. Det känns lite absurt med tanke på att byxorna inte började bli obekväma förrän kring vecka 28 förra gången, och jag klarade mig med bara ett par mammabyxor och annars många av mina vanliga byxor genom hela graviditeten. Till förlossningen for jag i helt vanliga kläder. Ett långt linne, ett par grå byxor och en kofta.

Så blir det nog inte den här gången, och det känns ändå roligt. Att få vara gravid "på riktigt" med en mage som syns och allt. Tråkigt bara att behöva skaffa mammakläder, eftersom jag inte har någon ork.

Nu är klockan snart 12.00 och jag skall kravla mig ut ur sängen, ta en Lergigan, äta lite och sedan klä på mig och sminka mig i min takt, vilket innebär att jag precis kommer att vara färdig när det är dags att åka hämta S i skolan vid 14.30.

No comments:

Post a Comment