Wednesday 5 December 2012

Vilken jävla dag

Fick träffa en ny barnmorska. Hemsk, var hon.

Hon tittade mig inte i ögonen en enda gång. Hon talade inte om några resultat för mig förrän jag frågade, och när hon svarade så svarade hon genom att sucka ljudligt, ge siffror och sedan säga ungefär "men det säger väl inte dig något ändå".

När jag lämnat urinprov och provsvaren inte var så bra så skällde hon i stort sett på mig, hon frågade bryskt varför jag inte hade kontaktat vården och "du måste väl ha känt någonting". Hon sa att det var allvarligt, att det kunde påverka barnet och att jag behövde kontakta läkare akut, men när jag frågade om hon kunde hjälpa mig svarade hon ordagrant "I can't do that, what are you talking about?" med otroligt otrevlig ton.

Jag ställde en fråga om sammandragningar och hon bara skakade på huvudet och mumlade något utan att titta upp från sina papper.

Hela upplevelsen var bara fruktansvärd, och jag är INTE den som annars lätt tar åt mig.

Sedan skulle jag boka en läkartid och de hade en 15.20 idag. Då är jag och hämtar S i skolan så jag sa att det var svårt och fanns det möjligtvis en annan tid? Men de verkade tycka att jag inte tog min åkomma på allvar för att jag inte kunde den tiden, och berättade för mig hur otroligt allvarligt det hela var och allt som kunde hända med en obehandlad infektion. Här började tårarna komma. Jag försökte förklara att jag är väldigt orolig och att jag naturligtvis gärna vill ha vård, men att jag inte han lämna min son vin för våg och att jag inte var säker på att jag kunde få tag i min man, eller om han skulle ha möjlighet att göra det.

Så kanske kunde de hjälpa mig att hitta en tid någon annanstans (vilket jag VET är genomförbart för andra receptionister har varit väldigt tillmötesgående tidigare), men nej. Det var den här tiden eller ingen tid som gällde.

Så strulade givetvis Js telefon just då. Men jag bokade tiden och gick hem som ett nervvrak. Till slut, 10 minuter innan jag behövt gå för att hämta S, fick jag äntligen tag i J och han kunde hämta i skolan så att jag kan gå till läkaren om en halvtimme.

Men jag är så fruktansvärt missnöjd att det inte är klokt.

2 comments:

  1. Nämen! din stackare! Har du en UVI? Fick du antibiotika eller skall jag skicka? Du får försöka hitta någon rimligare barnmorksa- gå nånstans privat där det kostar (då MÅSTE de vara trevliga och duktiga).
    KRAM!

    ReplyDelete
  2. Det är väl inte alls konstigt att du är missnöjd. Herregud säger jag bara så dålig stil. Jag vet inte vad jag hade gjort i den situationen. Antagligen gått därifrån! Usch.

    ReplyDelete