Wednesday 24 October 2012

Han är så himla himla söt

Sexåringen kommer då och då med frågor om bebisen i magen, eller Barnis - som jag väljer att kalla hen, efter en namngivningstradition bland sexåringens gosedjur.

Sexåringen har gått på lite olika förskolor. Den allra första hette Äppellunden och det var en helt otroligt mysig plats med massor av värme och trygghet. Då bodde vi alltså i Sverige. Han gick på en annan förskola i Sverige och sedan när vi flyttade utomlands gick han på en Montessori-förskola här i stan. Han trivdes och den var bra, framförallt eftersom han var fyra år och de hade aktiviteter som passade hans ålder väldigt bra.

Idag kom han och frågade var bebisen ska gå på dagis. Det var väldigt gulligt tyckte jag, att han liksom bryr sig om sådana praktiska saker. Jag sa att vi inte riktigt bestämt och att den nog skulle vara hemma ganska länge. Då svarade sexåringen att "vi måste hitta nåt som Äppellunden så att han eller hon inte behöver vara så liten när han börjar på det som jag gick på".

Det är något av det sötaste och mest omtänksamma jag hört. Som hans pappa sa, han tänker liksom att när man är väldigt liten är det mysigare med något som Äppellunden. Jag blir så glad när jag tänker på att han, vår underbara lilla sexåring, går omkring och funderar på sådana saker.

1 comment: